Gratka dla teatromanów

Strona główna » Teatr i słowo » Archiwum » Tumult

Gratka dla teatromanów

Ogólnopolski Festiwal Teatrów Młodzieżowych „Tumult” będzie w tym roku gościł wybitną aktorkę scen i szklanego ekranu – Edytę Jungowską. Przedstawi ona łomżyńskiej publiczności swój recital „Gotujący się pies”, który będzie można zobaczyć 22 kwietnia 2005 (piątek) o godz. 20.00 w sali Zespołu Szkół Katolickich, ul. Sadowa 12.

TRAGITAL EDYTY JUNGOWSKIEJ
„Gotujący się pies”


PIOSENKI I TEKSTY:
"Nie opuszczaj mnie" Jacques Brel (tł. W,Młynarski)
"Makabreska" (Jerzy Satanowski / Przemysław Borkowski)
"Nie wiem czy to warto" (Z.Bizoń / K.Dzikowski)
"Mary Bellows" (N.Cave tł. Roman Kołakowski)
"Piosenka Dziewczynki" (Olena Leonenko / Jacek Papis)
"Taka sobie wyliczanka" (Emil Sern / Eddy Marnay, spolszczył Jarosław Grządzielski)
"Pod Papugami" (Święcicki, Choiński, Gałkowski)
"Mrok na schodach" (Zygmunt Konieczny / Bolesław Leśmian)
"Ja nie chcę spać" (Krzysztof Komeda / Agnieszka Osiecka)

Wykorzystano też:

motyw muzyczny z utworu Laurie Anderson "From the air",
wiersz Marcina Świetlickiego "Olifant",
monolog Klary z "Zachodniego wybrzeża" M.B.Koltesa
oraz fragment utworu Laurie Anderson "Example", słowa spolszczył Jan Klata.

Reżyseria: Rafał Sabara
Kostiumy: Beata Nyczaj

GRA ZESPÓŁ W SKŁADZIE:

Fabian Włodarek: klawisze, akordeon,
Sylwester Sośniak: gitara,
Sylwester Walczak: bas,
Adam Szuraj: perkusja,
Robert Siwak: instrumenty perkusyjne.

22 kwietnia 2005 godzina 19.00
sala Liceum Katolickiego ul. Sadowa 12

BILETY:
Przedsprzedaż i bilety grupowe (powyżej 10 osób) : 30 zł
W dniu występu 35zł
Karnety na wszystkie spektakle festiwalowe : 40 zł

LICZBA MIEJSC OGRANICZONA !!!

Bilety do nabycia w Miejskim Domu Kultury - Domu Środowisk Twórczych
Ul. Wojska Polskiego 3, Galeria POD ARKADAMI Stary Rynek


RECENZJA

„...patrzyłem na to, co dzieje się na scenie, z oczami szeroko otwartymi. Ta drobna dziewczyna interpretowała znane piosenki jak nikt przed nią. Utwór „Nie opuszczaj mnie” Jacques’a Brela w jej wykonaniu stał się portretem kobiety, która robi wszystko, by zatrzymać ukochanego mężczyznę - krzyczy, błaga, płacze, śpiewa, szepcze, kusi i wyje, kiedy już nie ma wyjścia. Balladę o Mary Bellows Nicka Cave’a zaśpiewała jak song z „Rosemary’s baby”, w którym niewinny głos nucący dziecinną melodię zapowiadał horror. A wykonując „Pod papugami” z repertuaru Czesława Niemena, przekroczyła wszystkie granice. Kiedy zespół grał szybki, jazzujący kawałek, ona w poprzek muzyki powoli, sylaba po sylabie, nuta po nucie wskrzeszała znaną melodię jak dziewczyna, która w głośnym współczesnym klubie próbuje przypomnieć sobie i innym dawno zapomnianą melodię.[...]
Dwa lata temu interpretacja „Nie opuszczaj mnie” wywołała skandal na konkursie piosenki aktorskiej. Wtedy aktorka nie dostała żadnej z oficjalnych nagród, prywatną nagrodę przyznała jej natomiast Ewa Demarczyk. Jeśli chcecie się przekonać za co, koniecznie obejrzyjcie „tragital”.


Roman Pawłowski (Gazeta Stołeczna)



EDYTA JUNGOWSKA aktorka, urodzona w Warszawie. W latach 80., zanim trafiła do szkoły teatralnej, uczestniczyła w zajęciach Ogniska Teatralnego prowadzonego przez Jana i Halinę Machulskich przy warszawskim Teatrze Ochoty. PWST ukończyła w roku 1989. Pierwszy sezon zawodowej pracy rozpoczęła w Teatrze Kwadrat, ale nie odnalazła się w tym zespole, nie zagrała tam zresztą żadnej roli. Jeszcze w 1989 roku przeniosła się do Teatru Nowego prowadzonego przez Adama Hanuszkiewicza. Przez dziewięć sezonów była niekwestionowaną gwiazdą tej sceny. Od 1998 roku jest aktorką Teatru Studio.
W wywiadach zawsze podkreśla, jak wielką rolę odegrał Adam Hanuszkiewicz w procesie jej aktorskiego dojrzewania. "Uświadomił mi, kim jestem" - mówi Jungowska. - "Uruchomił we mnie poczucie magiczności, ostateczności i determinacji w sztuce." Po debiutanckiej roli w POD MLECZNYM LASEM Dylana Thomasa (1989) zagrała Pannę Maliczewską w przygotowanym według scenariusza Hanuszkiewicza spektaklu ZAPOLSKA, ZAPOLSKA (1990) - "błysnęła najsilniejszym światłem, śpiewająca, świetnie się poruszająca, ładna, naturalna i pozbawiona zahamowań na scenie, naprawdę talent na miarę odkrywczych talentów, łowcy tychże, Hanuszkiewicza." (Teresa Krzemień, "Benefisowo, karnawałowo i przyjemnie", "Gazeta Pomorska" nr 8, 11 stycznia 1991). Po rolach "dziewczęcej i naiwnej" Solwejgi w PEER GYNCIE Henryka Ibsena (1991) oraz Przybłędy w CZUPURKU Benedykta Hertza (1992) zebrała entuzjastyczne recenzje występując w CZĄBRZE Z GOMBRA, Hanuszkiewiczowskiej adaptacji opowiadania Witolda Gombrowicza DZIEWICTWO (1992), w SEANSIE Noela Cowarda (1992) oraz typowej dla dyrektora Teatru Nowego składance KWILI W STAJNI BÓG (1993).
Dla telewizji bezsprzecznie odkrył aktorkę Maciej Wojtyszko, który powierzył jej rolę Konstancji Weber w AMADEUSZU Petera Shaffera (1993). Jungowska wykorzystała swoją szansę. Zauroczyła tą rolą widownię, a w świadomości reżyserów zaistniała jako niezwykle utalentowana, pełna temperamentu młoda aktorka. Posypały się kolejne propozycje. Dziś ma na swoim koncie blisko 30 ról w Teatrze TV. Do najważniejszych należą: Nastia w NA DNIE (1994) i Natalia w WASSIE ŻELEZNOWEJ Maksyma Gorkiego (1996), Dynalska w GŁOŚNEJ SPRAWIE i Matuchowa w RACJI GŁODOWEJ Jerzego Niemczuka (1995), Justysia w MĘŻU I ŻONIE Aleksandra Fredry (1997), ale przede wszystkim "popisowe": tytułowa BARYŁECZKA w sztuce według opowiadania Guy de Maupassanta (1997) oraz Eliza Doolittle w PIGMALIONIE George'a Bernarda Shawa (1998). Ostatnio Jungowska pojawiła się jako "pełna werwy, kobiecości i dowcipu" Ochotnicka w KLUBIE KAWALERÓW Michała Bałuckiego (2001) oraz "rewelacyjna" Mariola w MOJEJ CÓRECZCE Tadeusza Różewicza (2001).
W 1998 roku aktorka przeniosła się do Teatru Studio. Wystąpiła na tej scenie w trzech różnych stylistycznie przedstawieniach, za udział w każdym zyskując uznanie i pochwały. W ZACHODNIM WYBRZEŻU Bernarda-Marii Koltesa (1999) zagrała postać 14-letniej Klary, za co zyskała miano "najbardziej żywiołowej aktorki młodego pokolenia". W KUBUSIU P. wedlug Alana Alexandra Milne'a (1999) "jako Prosiaczek wnosiła energię, jaką w każdej roli kipi ta dynamiczna aktorka." (Karolina, "Mieszkańcy Wielkiego Lasu", "Gość Niedzielny" nr 46, 14 listopada 1999). Trzecim spektaklem był jej tragital (tragiczny recital) pod wiele mówiącym tytułem GOTUJĄCY SIĘ PIES (2000) - złożony z piosenek Nica Cave'a, Czesława Niemena, Jacquesa Brela, Agnieszki Osieckiej. "Niejednorodna muzyczna opowieść emocjonalna" - jak określiła przedsięwzięcie sama aktorka. Recenzentka zaś napisała: "Barwny muzyczny spektakl, podczas którego Edyta Jungowska wciela się w przeróżne role. Raz przyjmuje pozę lalki z porcelany - milknie i zastyga w bezruchu; raz niewinnej dziewczynki - wygina nogi w iksy, w oczach pojawia się figlarny błysk; raz dojrzałej, zranionej kobiety - zaciska pięści, krzyczy. Nastrój i tempo spektaklu zmieniają się gwałtownie." (Sylwia Wilczak, "Moherowe 'ja' ", "Gazeta Wielkopolska" nr 75, 29 marca 2001).
Wokalnym talentem popisywała się także biorąc udział w telewizyjnym Kabarecie Olgi Lipińskiej i startując, dwukrotnie, z sukcesem na PRZEGLĄDZIE PIOSENKI AKTORSKIEJ we Wrocławiu.
Film nie dał jeszcze Jungowskiej szansy pokazania wszystkich umiejętności aktorskich. Grywała dotychczas role nieduże, choć charakterystyczne i ciekawe psychologicznie, jak Siostra kucharka w FAUSTYNIE (1994), Służąca generałowej w ZŁOCIE DEZERTERÓW (1998) czy Krępska w OPERACJI "KOZA" (1999). Najbardziej wyrazistą postać stworzyła w serialu NA DOBRE I NA ZŁE - siostra Bożenka bywa oschła i złośliwa, ale też łagodna i pozytywnie nastawiona do życia, jest dynamiczna i trochę zwariowana. Ta rola z pewnością przyniosła aktorce popularność dużo większą niż jej dotychczasowe dokonania teatralne i telewizyjne.
Edyta Jungowska udowodniła, że jest jedną z najsilniejszych i najoryginalniejszych osobowości aktorskich ostatnich lat. Jej niebanalna uroda ułatwia transformację - ma twarz dziecka, a głos dojrzałej kobiety, bardzo charakterystyczny, niski, chrapliwy. Rozpiera ją duży temperament i witalność. Mówi, że grając na scenie uwalnia energię, którą ma w sobie. Reżyserzy potwierdzają, że jest gejzerem pomysłów.

NAGRODY:

- Nagroda im. Leona Schillera
- Nagroda Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Kulturalnego "Polonica" na XIX PRZEGLĄDZIE PIOSENKI AKTORSKIEJ we Wrocławiu
- Nagroda Specjalna Teatru Ewy Demarczyk oraz Nagroda im. Andrzeja Waligórskiego "Andrzej 2000" w KONKURSIE AKTORSKIEJ INTERPRETACJI PIOSENKI na XXI PRZEGLĄDZIE PIOSENKI AKTORSKIEJ we Wrocławiu

2010-09-17 13:30 Opublikował: Admin

MDK-DŚT

INSTYTUCJA KULTURY MIASTA ŁOMŻA
18-400 Łomża ul. Wojska Polskiego 3,
tel./fax: 86/216 32 26, 216 45 53, e-mail:sekretariat@mdk.lomza.pl,

NIP:718-00-07-644 NR KONTA 73 1560 0013 2818 0753 7000 0001